Locum vill använda statistikkakor/cookies i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Samtycker du till det? Om du inte klickar på "Ja, jag samtycker" sätts endast de kakor som är nödvändiga för att webben ska fungera.
Här har vi samlat lokal hyresgästinformation som gäller för Dalens sjukhus.
Ett sjukhus är en mycket komplex fastighet. Här finns många tekniska system som måste fungera dygnet runt årets alla dagar. Locums förvaltning av vårdfastigheter bedrivs systematiskt med en väl fungerade skötsel och drift som bas. Tillsammans med en driftorganisation på sjukhusen arbetar Locum varje dag för att säkerställa basfunktioner som värme, vatten, el och ventilation.
Genom Locums kundtjänst ser vi till att snabbt avhjälpa fel som anmäls från hyresgäster. Varje dag vet vi hur våra fastigheter mår. Genom analys av informationen från kundtjänst kan vi systematiskt bli en bättre och mer proaktiv fastighetsförvaltare.
Ansvaret för byggnaders och verksamheters brandskydd är delat mellan Locum, som är fastighetsägarens representant, och hyresgästen.
Bilagt dokument beskriver ansvarsfördelningen mellan Locum och hyresgästerna och fungerar som komplement till gällande hyresavtal.
Definition av drift och felavhjälpande underhåll följer den Aff-definition, Svensk Byggtjänst, som gäller vid avtalets undertecknande. Av nu gällande definition följer att med drift avses tillsyn, skötsel och mediaförsörjning såsom tillförsel av el, värme, kyla och vatten samt att med felavhjälpande underhåll avses underhåll som syftar till att återställa en funktion som oförutsett nått en oacceptabel nivå.
Locum ombesörjer och bekostar drift och felavhjälpande underhåll i den hyrda lokalen, enligt vad som specificerats i den gränsdragningslista som hör till hyresavtalet.
Drift och felavhjälpande underhåll av hyresgästens egna installationer, verksamhetsutrustning och annan egendom som tillhör hyresgästen som till exempel verksamhetsutrustning som hyresgästen övertagit från tidigare hyresgäst, ombesörjes och bekostas av hyresgästen.
Hyresgästen äger patientsignalsystemet och har egna serviceavtal för dessa larm. Vid fel av patientlarm ska hyresgästen ta kontakt respektive företaget som serviceavtal är skrivet med.
Vår nätadministration ger kvalificerad rådgivning och service om ni önskar något av nedanstående:
>> Vad innebär detta?
>> Hur du går tillväga för att beställa.
Locums arbete med tillgänglighet ska kännetecknas av att våra byggnader och lokaler är tillgängliga för personer med fysiska och/eller kognitiva funktionsnedsättningar. Tillgänglighet ska tillgodoses för såväl patienter, besökare som personal.
Det är viktigt att se till att framkomligheten är god, så att personer som är rullstolsburna eller har andra hjälpmedel som rollatorer eller liknande kan passera och inte hindras av nivåskillnader eller andra hinder i vägen.
För personer med nedsatt orienteringsförmåga är det viktigt att kontrasten mellan golv och vägg är god, att hinder är varselmärkta samt att det är tydligt skyltat. Skyltar ska ha god kontrast mellan text och skyltbakgrund samt mellan skylt och omgivande yta.
För att uppnå bästa logistik i sjukhuset ska samtliga leveranser av varor till och från fastigheten samt verksamheten ske via lastkajen. Godsmottagningen ligger vid Åstorpsringen 2.
Inga leveranser får ske via huvudentrén.
Varumottagningen bemannas av vaktmästare. Vaktmästeritjänster kan köpas av Locum via separat avtal. För mer information och beställning är ni välkomna att kontakta Locums kundtjänst.
De förändringar som hyresgästen vill utföra i lokalen räknas som hyresgästanpassning där hyresgästen kommer att få stå för kostnaden, oavsett vad som står i gränsdragningslistan, detta för att lokalen hyrs i avtalat skick.
Mindre anpassningar som beställning av ett extra eluttag eller uppsättning av projektor görs genom en beställning till Locums kundtjänst.
Vid större anpassningsönskemål exempelvis att göra om ett rum till två, kontakta Locums fastighetsförvaltare.
Locum ansvarar för städning av de allmänna ytorna.
>> Läs mer här.
Locum ansvarar för det yttre skalskyddet i fastigheten. Nödvändiga nycklar och kortbehörigheter för tillträde till fastigheten kvitteras ut hos driftentreprenören.
Inpassering via fastighetens entréer utanför ordinarie öppettider kräver kort alternativt bricka och kod.
Hyresgästen ansvarar för lås- och larmsystem till den förhyrda lokalen och hyresgästens egna låssystem ska inordnas under fastighetens generella låssystem.
Driften ansvarar för tillverkning och inläggning av passerkort på sjukhuset.
Öppettiderna för passerkortsregistreringen:
Måndag – fredag 07:30 - 08:30.
Måndag och onsdag 14:00 - 15:00
Adress: Åstorpsringen 6, plan -1
Dalens sjukhus är ett rökfritt sjukhus. Det finns anvisade platser på sjukhusområdet där rökning är tillåten, och dessa finns utanför huvudentrén och hus 01.
Interiöra hyresgästskyltar ska underlätta besökarnas orientering och vara samordnade med eventuella grannaktörer. Av denna anledning behöver era verksamhetsskyltar alltid vara tydliga och enhetligt placerade.
Tillfälliga skyltar får ej klistras eller monteras på väggar och andra ytor i sjukhuset. Vid ombyggnad skyltar hyresgästen i sjukhusentrén efter överenskommelse med hyresvärden enligt hyresvärdens riktlinjer.
Alla hyresgästskyltar/logotyper ska godkännas av hyresvärden före tillverkning och montering.
Hyresgästen erbjuds i vissa fastigheter rätt att, mot en kostnad, få skylta med namn och logotyp i mån av plats. Utformning, kulör och storlek på text och logotyp ska i god tid stämmas av med hyresvärd. Locum ombesörjer tillverkning och montering av skylten.