Locum vill använda statistikkakor/cookies i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Samtycker du till det? Om du inte klickar på "Ja, jag samtycker" sätts endast de kakor som är nödvändiga för att webben ska fungera.
På grund av en teknisk uppgradering som vi fått kännedom om med kort varsel, kommer många elbilsladdare på sjukhusen vara ur funktion 20-23 december. Detta gäller både personal- och besöksparkeringar.
Träffa logistikcontroller Mikael Lindhe som berättar om sin roll och arbetsuppgifter i projektet och delar med sig av utmaningar och vad som är extra spännande i arbetet.
Bild: Logistikcontroller Mikael Lindhe vid checkpoint.
Jag har några olika uppdrag inom projektet men är i första hand logistikcontroller. Det är en strategisk roll som innebär planering, driftsättning och uppföljning av insatser kopplat till logistik såsom material- och avfallshantering.
Logistikflödet delas in i fyra logistikblock som jag ansvarar för att planera, genomföra och följa upp:
Ett annat arbetsområde är att vara samordningsansvarig för brandskydd. Det innebär bland annat att delegera tillståndsansvar till entreprenörer för att få utföra heta arbeten, leda brandskyddsronder och följa upp delentreprenörernas systematiska brandskyddsarbete.
Jag arbetar också med omgivningspåverkan, det vill säga hur projektets pågående och kommande arbeten påverkar olika verksamheter på området och rutinen för samordning och information kring detta. Målet är så klart att projektet ska medföra så små störningar som möjligt men där en störning inte går att undvika vill vi med dialog och information öka förståelsen och acceptansen för vad som händer.
En utmaning är att nu börja arbeta med en särskild logistikoperatör som ska ta emot och bära in allt material i byggnaden. Leveranserna hanterades tidigare av respektive entreprenör. Att vi genomför förändringen beror på att den fas vi nu går in i innebär ett ökat flöde av leveranser och ett stort samordningsbehov. Många av de rutiner vi utformat i ett tidigare skede i projektet sätts nu på prov och bidrar förhoppningsvis till en effektiv material- och avfallshantering.
Jag har varierade arbetsuppgifter som i många fall är kopplade till andra aktiviteter vars förutsättningar kan förändras väldigt fort, trots god planering. Det är ofta en komplex samordning med byggprojektets olika entreprenörer där vi hela tiden informerar och anpassar oss efter andra intressenter på sjukhusområdet såsom blåljustrafik, godstrafik och våra ”grannar” som bedriver vård och annan viktig verksamhet i direkt anslutning till byggarbetsplatsen.
Personligen uppskattar jag att få arbeta i en organisation som bygger bättre förutsättningar för att bedriva vård, det känns viktigt. Det är både roligt och lärorikt att arbeta med så kompetenta och erfarna kollegor i projektet och tillsammans uppföra en ny, modern vårdbyggnad.