Locum vill använda statistikkakor/cookies i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Samtycker du till det? Om du inte klickar på "Ja, jag samtycker" sätts endast de kakor som är nödvändiga för att webben ska fungera.
På grund av en teknisk uppgradering som vi fått kännedom om med kort varsel, kommer många elbilsladdare på sjukhusen vara ur funktion 20-23 december. Detta gäller både personal- och besöksparkeringar.
Träffa Marina Sjöström som är stabschef i Locums projekt ny vårdbyggnad, byggnad 61, vid Danderyds sjukhus. Här berättar hon om sin och stabens roll och arbetsuppgifter i projektet och delar med sig av utmaningar och vad som är extra spännande i arbetet.
Vi formerade tidigt en stab med syftet att förbättra projektets kvalitet genom att i huvudsak vara en extra kontrollfunktion. Målsättningen var att staben skulle ha ett övergripande fokus och löpande följa upp hur det går för projektet, det vill säga helhetssyn, uppföljning och rapportering. Min roll är att hålla ihop staben.
I staben ingår rollerna arbetsmiljökoordinator, riskkoordinator, miljösamordnare, kommunikatör, kvalitetssamordnare, överlämningsansvarig samt projektadministratör
Jag anser att min roll måste vara den roligaste i projektet, åtminstone passar den mig perfekt! Jag arbetar tvärs över hela projektet och har kontinuerlig kontakt med Locums centrala funktioner. Mycket av det vi gör i projektet kan vi dela med oss av internt inom Locum och det är stimulerande att bidra med utveckling.
Bild: Marina Sjöström utanför den nya vårdbyggnaden.
Rollen har jag till stor del fått skapa själv, det var en utmaning till en början då det varit ett nytt arbetssätt för flera av oss.
Stabens roller tillsattes redan under planeringsskedet. Överlämningskoordinatorns arbete behövde starta i tid så att kraven blev rätt redan till upphandlingarna. Miljösamordnare var tidigt igång med att ansöka om preliminär certifiering miljöbyggnad och har följt upp Locums hållbarhetsplan. Kvalitetssamordnare har bland annat gjort stickprov på våra rutiner och processer för att se att projektet följer dem och att de fungerar.
Riskkoordinatorn har drivit på riskarbetet och synliggjort vilka stora risker respektive organisation sitter med. En av arbetsmiljökoordinatorns uppgifter har varit att följa upp BAS-P och BAS-U samt analysera trenderna från inrapporterade riskobservationer och olyckor. Allt för att förebygga olyckor.
Samtidigt är det en förutsättning för trivsel och framdrift att projektkontoret fungerar som det ska, allt ifrån att videokonferensanläggningarna fungerar till att kaffet är nybryggt. Det är sådant som projektadministratören fixar.
Vi läser ofta om By61 i sociala medier, projektet har en egen webbsida och vi har gjort trevliga filmer i samarbete med hyresgästen. Detta har varit möjligt tack vare vår engagerade kommunikatör. Vi har även arrangerat ”Håll nollans säkerhetspush” två år i rad och ”Öppet hus” för medarbetarna tidigare i år, vilket vi till stor del har vår kommunikatör att tacka för.
En av de viktigaste insikter jag gjort i min roll är utmaningen i att planera! Att tänka igenom syfte och mål med en aktivitet kan tyckas tidskrävande men vi ska stanna upp vid planeringen för att få kvalitet i arbetet. Något annat som varit insiktsfullt är att en aktivitet inte är klar innan alla berörda är överens om det. Det räcker inte med att vara klar med sin egen insats.
Att tänka efter före, är ett välkänt begrepp. Staben har haft några större aktiviteter där en väl genomförd planering varit av stor vikt, exempelvis krisövningen som genomfördes på byggarbetsplatsen tillsammans med Räddningstjänsten 2023.
Andra aktiviteter som jag ansvarar för är projektmätningar där analys och förbättringsarbete är viktigt. Staben stöttar även i uppföljning av olika kontraktskrav som till exempel uppförandekod och byggarbetsplatskontroller. Vi har genomfört flera övergripande ID06 kontroller samt alkohol- och drogtester som ger viktiga signalvärden för Locum och branschen och bidrar till en säkrare byggarbetsplats.
Nu är vi framme på målrakan med slutbesiktning i december och överlämning i januari. De första åren gick åt att planera en strukturerad överlämning. Det pågår granskning av dokumentationen och vi följer upp att allt går enligt plan. Hela projektorganisationen är förstås inblandad i att vi går i mål och varje roll bidrar med att knyta ihop säcken.
Under hösten är jag mitt uppe i en strukturerad erfarenhetsåterföring från projektet. Det är sådant vi kan dra nytta av i kommande projekt inom Locum. Denna vecka har vi också äran att få ta emot 125 konferensbesökare från Forum Vårdbyggnads höstkonferens och visa dem byggnaden från insidan. Det ska bli riktigt roligt!