Träffa vårdlokalutvecklare Lise-Lotte

Träffa vårdlokalutvecklare Lise-Lotte Olofsson Hernström. Hon berättar om sin roll i akutenprojektet, utmaningar och vad som är extra spännande.

Lise-Lotte Olofsson Hernström_750px.jpg

Bildtext. Lise-Lotte Olofsson Hernström är vårdlokalutvecklare på Locum. 

Berätta om din roll i projektet?

I min roll som vårdlokalutvecklare på Locum så har jag funktionen som tolk mellan vården och projektet. Alla vårdlokalutvecklare har tidigare erfarenhet från sjukvården, som sjuksköterskor bland annat, och vi har god erfarenhet av vårdperspektivet.  

I ett byggprojekt kliver jag in i ett tidigt skede för att stötta vården och förvaltaren i utformningen av behovsanalysen för att kvalitetssäkra deras behov. I behovsanalysen lägger man grunden till hela projektet och definierar behov, syfte, krav och de effektmål man vill uppnå. En behovsanalys är därför en jätteviktig del i projektet och den behöver arbetas igenom ordentligt.  

När analysen är klar så går vi vidare till ett förstudieskede som drivs av projektledaren, då deltar vi också. Under den här fasen har vi kontinuerliga möten med representanterna från vården, fastighetssektionen på sjukhuset, arkitekt och projektledare. Här utreder vi genomförbarheten i projektet och tar fram olika förslag på lösningar till verksamheten. Vi tittar bland annat på om storleken på lokalerna möter kraven, om det finns tillräcklig rumshöjd eller om ventilationen räcker för ändamålet i rummet.

Min roll är att definiera vilka funktioner som ska finnas på akutmottagningen, som exempelvis administrationsplatser, vårdplatser, akutrum och läkemedelsrum. Jag gör en lokallista som innehåller alla typrum på akutmottagningen och utgår från PTS (Program Teknisk Standard) som visar storleken på rummen. Arkitekten sätter i gång att skissa på de olika funktionerna så att vi ser att det finns tillräckligt med plats på den tilltänkta ytan.  

Senare tittar vi på vad som ingår i varje rum i form av inredning och utrustning. Vi utgår från RFP (rumsfunktionsprogram). Men innehållet i de olika rummen blir projektspecifika eftersom man inte alltid har samma inredning som i typrummen.  

I arbetsgruppen utformar vi rummen tillsammans och säkerställer att rätt funktioner får plats i varje rum, ser över tillgänglighet och flöden på mottagningen och att det finns tillräckligt med stödfunktioner som wc, läkemedelsrum och desinfektionsrum på rätt avstånd. Vi bevakar frågor gällande tillgänglighet, vårdhygien och arbetsmiljö.  

Efter cirka sex till tolv månader efter inflyttning genomför vi en lokalmätning tillsammans med vården för att se om vi har uppnått de önskade effektmålen som definierades i behovsanalysen.

Främsta utmaningarna i ditt arbete med akuten? 

Utmaningen i stora projekt är ofta att hitta en placering av mottagningen/avdelningen där alla logistiska flöden fungerar bra.  

Vad är särskilt spännande i ditt arbete? 

Att få vara med och påverka utformningen av ändamålsenliga lokaler för patienter och personal. Eftersom jag själv arbetat inom vården så vet jag hur viktigt det är för vårdpersonalen med en bra arbetsmiljö och en trygg och lugnande miljö för patienterna. Nu får jag vara med och bidra med förbättringar som jag kanske inte kunde då. Det är också jättekul att möta så många olika professioner, alltifrån arkitekter till olika roller inom sjukvården. Det bidrar verkligen till en spännande och utvecklande arbetsdag.