Nyrenoverad varumottagning – tryggare arbetsmiljö och säkrare sjukhuslogistik

I början av april invigdes de nyrenoverade lokalerna på varumottagningen vid Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Tillsammans med Locum har mottagningen fått en rejäl uppgradering – med fokus på säkerhet, arbetsmiljö och smartare logistik.

Invigning_klippaband_750x422px.jpg

Bildtext. Glädje och stolthet när medarbetare från Service och Logistik klipper bandet till de nyrenoverade lokalerna.

– Det vi gör är avgörande för sjukhusets drift, men det ska märkas så lite som möjligt. Vårdpersonalen ska kunna fokusera helt på patienterna, säger Jannike Nordensson, enhetschef för Varutransporten.

Sjukhusets logistiska hjärta

Varutransporten tar emot allt inkommande gods – från förbrukningsmaterial och läkemedel till textilier och gaser. Bara från Medicarrier kommer varje dag 80–100 gallervagnar till varumottagningen. Sen tillkommer bland annat textilier, läkemedel, paket och pallgods som distribueras till olika delar av sjukhuset.

Utöver godshantering ansvarar enheten också för avfall, gasleveranser och hållbarhetsfrågor. Det är ett komplext logistiknav – men allt ska ske smidigt i bakgrunden.

– Vi jobbar för att det bara ska fungera – så vården slipper tänka på det, säger Jannike.

Brandcell_varumottagningen_750px.jpg

Bildtext. Ny brandcell installerad för ökad säkerhet på varumottagningen. 

Bättre brandskydd och tryggare arbetsmiljö

Renoveringen har gjort stor skillnad – både när det gäller säkerhet och arbetsmiljö:

  • Ny egen brandcell och säkrare utrymmen för kemikalier och avfall
  • LED-belysning och nya industrigolv
  • Skydd mot stöld med branddörrar och plåtjalusier
  • Nya påkörningsskydd
  • Nymålade ytskikt

– Det känns både tryggare och mer professionellt att jobba här nu. Det är stor skillnad, säger Jannike.

En av vinsterna är den förbättrade arbetsmiljön. Förutom ett säkrare brandskydd och bättre ljusförhållanden, har klimatet i lokalerna förbättrats – och mer är på gång:

– Vi har tagit ett stort steg mot en förbättrad arbetsmiljö. Nu fortsätter vi att titta på lösningar för att förbättra klimatet ytterligare, exempelvis genom att installera rullportar för att minska på värmeförluster och kyla, förklarar Jannike.

Samarbete nyckeln till ett lyckat projekt

Projektledare Anders Lind från Locum lyfter fram samarbetet som en av de viktigaste framgångsfaktorerna:

– Genom tidiga riskanalyser och täta pulsmöten kunde vi fånga upp behov och förbättringar längs vägen. Det har varit ett riktigt lärorikt projekt, säger han.

Jannike håller med:

– Vi har blivit lyssnade på hela vägen. Allt från brandingenjörer till hantverkare och driftpersonal har verkligen samarbetat för att få till en lösning som fungerar för oss som jobbar här.

Varumottagningen_3_750px.jpg

Bildtext. Nya ytskikt, slitstarka industrigolv och påkörningsskydd förbättrar arbetsmiljön på varumottagningen.

Nästa steg – smartare robotar

Samtidigt blickar Jannike redan framåt. De självkörande AGV-truckarna som transporterat varor sedan 2008 börjar närma sig slutet av sin livscykel – och nu tittar man på nästa generations intelligenta logistiklösningar.

– Logistiken i Huddinge har alltid varit framåtblickande. Nu är det dags att ta nästa steg mot ännu smartare teknik, säger Jannike.

Personal_varumottagningen_2_750px.jpg

Bildtext. Medarbetarna på Service och Logistik är nyckelspelare i sjukhusets dagliga flöden och logistik.

Publicerad: 15 april 2025
Laddar...