Visste du att det är L&T som ansvarar för den operativa driften på Solna sjukhusområde?
Det betyder att när du gör en felanmälan eller beställning via vår kundtjänst, så är det L&T vi sedan kontaktar för att få eventuella problem i fastigheten åtgärdade.
Vi har passat på att ställa några frågor till Josefine Blomberg, verksamhetsutvecklare på L&T, om deras uppdrag på Solna sjukhusområde.
Hur ser en vanlig dag ut för dig och teamet i Solna?
L&T startar alltid dagen med en kort avstämning om hur driftläget ser ut, om det hänt något under natten och vad som händer under dagen.
En stor del av vårt arbete handlar om att säkerställa att driften på sjukhuset fungerar som den ska, förebygga eventuella funktionsavbrott och minimera störningar för vården.
L&T utför dagligen tillsyn och skötsel på byggnader och tekniska installationer och sköter det avhjälpande underhållet som kommer in från felanmälningar, larm och de fel som L&T upptäcker vid service.
L&T har en Driftkoordinator som fördelar ut ärendena till våra tekniker så att rätt kompetens kommer på plats och kan åtgärda felet så fort som möjligt för att vårdens arbete ska fortgå friktionsfritt med minimal avbrottstid
L&T utför också beställningar och projekt både till Locum och sjukhuset/avdelningar.
Vad innebär det att arbeta med driftärenden på ett sjukhusområde?
Att arbeta med driftärenden på ett sjukhusområde innebär att ha en tät dialog med Locum och vården, och tidigt avisera kommande arbeten som kan innebära viss störning för verksamheten. Detta gör att det förebyggande arbete behöver vara välplanerat. Samtidigt behöver vi snabbt kunna agera på det akuta som löpande kommer in. På ett sjukhus är många ärenden av akut karaktär då det innebär störningar för vården – både personal och patienter. Att en TV inte fungerar i en patientsal kan låta som en lågprioriterad uppgift, men det man måste komma ihåg är att en sängliggande patient kanske inte har någon annan sysselsättning.
Hur arbetar ni tillsammans med oss på Locum för att säkerställa att allt fungerar smidigt?
L&T håller dagligen tät kontakt med Locum och kommunicerar snabbt om driftstörningar som kan påverka verksamheten men även genom veckovisa avstämningsmöten. L&T och Locum har driftmöte varje månad, där behandlas status, avvikelser, förbättringar, projekt mm.
Utöver det förebyggande underhållet med tillsyn och skötsel så hjälper L&T Locum att bevaka vilka installationer som behöver bytas ut, så kallat planerat underhåll. Eftersom L&Ts ca 35 personer dagligen rör sig i fastigheterna så skulle man kunna säga att vi agerar ögon och öron för Locums räkning.
L&T medverkar och är behjälpliga i Locums projekt för att komma med input och bidrar med kompetens utifrån driftens perspektiv.
Finns det något specifikt projekt eller underhållsarbete ni har gjort nyligen som haft stor betydelse för sjukhusets drift?
Ja, nyligen deltog L&T i ett viktigt operationsprojekt på A2, som var kritiskt för att verksamheten skulle kunna komma i gång. Projektet hade en mycket stram tidsram, och det krävdes att vi tillämpade vår kompetens inom driften snabbt och effektivt. L&T hade en aktiv roll i stora delar av projektet, tex elarbeten, och genom vårt engagemang kunde vi se till att projektet blev klart i tid och enligt de höga standarder som krävs för sjukhusmiljöer. Vårt team har arbetat hårt för att säkerställa minimal störning för sjukhuspersonal och patienter, och vi är stolta över att ha kunnat stödja med vår specifika kunnande inom drift och underhåll.
Hur arbetar ni med hållbarhet i ert dagliga arbete?
Energieffektivisering har högt fokus hos oss. L&T har en energigrupp som leds av vår Energisamordnare som dagligen arbetar med att minska energianvändningen i fastighetsbeståndet i samråd med Locums Energicontroller.
Allt avfall som uppkommer i vårt arbete lämnas i sjukhusets källsortering så vi säkerställer att omhändertagandet sker på ett kretsloppsanpassar sätt.
L&Ts kemikaliehantering är en kontinuerlig process som leds av vår kemikalieansvarig. Varje kemikalie registreras noggrant i L&Ts system för kemikaliehantering, och i Locums system. L&T strävar ständigt efter att identifiera produkter som inte uppfyller våra höga standarder för miljö och arbetsmiljö, och ersätta dem med mer lämpliga alternativ. L&T använder sig inte av kemikalier klassade som CMR och vi arbetar aktivt för att fasa ut allergiframkallande ämnen, allt i syfte att minska risken för negativ hälsoinverkan.
På L&T har vi en stark inriktning på återbruk; vi prioriterar att återanvända material och bevara resurser i stället för att slänga. Vår ambition är att utöka denna verksamhet på lokal nivå i Solna, men vi står inför utmaningen att tillgång på lagerutrymmen är begränsad.
Vilka är de största utmaningarna med att arbeta med vårdmiljöer som ska fungera dygnet runt, året runt?
En av de stora utmaningarna är att snabbt kunna agera och omfördela resurser och personal när oförutsedda händelser uppstår, så som vattenläckor och andra akuta händelser. För att framgångsrikt hantera dessa aspekter av driften krävs ett starkt ledarskap och en organisation som är inriktad på ständiga förbättringar och anpassningsförmåga.
En annan utmaning är att tillsammans med vården hitta tider för att utföra service i lokaler som har verksamhet dygnet om och året om.
Vi upphandlar all vår drift på våra sjukhus för att säkerställa att vi kan upprätthålla drift av hög kvalitet till en konkurrensutsatt kostnad. Samtidigt gör det att vi är måna om Region Stockholms resurser. L&T har varit vår upphandlade driftentreprenör på Solna sjukhusområde sedan 2022.