Tillsammans för tryggare byggen

Idag pausade vi två av våra större byggprojekt på Södertälje sjukhus och Södersjukhuset för att delta i Håll Nollans säkerhetspush – en manifestation som belyser vikten av samarbete för att skapa en olycksfri bygg- och anläggningsbransch. I år låg extra fokus på omtanke.

Personer som samlats under håll nollans säkerhetspush i Södertälje.

Säkerhetspushen genomfördes på två av våra större byggprojekt just nu; påbyggnadsprojektet på Södertälje sjukhus som skapar flera geriatriska vårdplatser och moderniseringen av två vårdflyglar på Södersjukhuset. Tillsammans stannade vi upp för att samtala om hur omtanke bidrar till en säkrare arbetsplats. Genom filmvisning, tal och en gemensam aktivitet inspirerades vi till att fortsätta samarbeta för att arbetsmiljön alltid ska vara i fokus. Tillsammans med Skanska, Arcona och Håll Nollan visade vi även att samverkan över branschgränser ger tryggare arbetsplatser.

Victoria Hörnedal.

– För oss är det en självklarhet att delta på Håll Nollans säkerhetspush! Vi gör det för att påminna alla om att arbetsmiljön är en av de absolut viktigaste frågorna och att det är tillsammans som vi kan skapa en säker arbetsplats. Allas bidrag är viktiga. Det handlar om allt ifrån att följa lagar och riktlinjer, till att använda skyddsutrustning och rapportera incidenter och olyckor, säger Victoria Hörnedal, vd på Locum.

Tillsammans skapar vi en säkrare bygg- och anläggningsbransch!

Håll Nollan är en samverkansförening med cirka 100 medlemmar från bygg- och anläggningsbranschen. Locum har varit medlemmar i Håll Nollan sedan föreningen grundades 2017 och är stolta över att medverka i en av årets viktigaste arbetsmiljödagar. Bakgrunden till Håll Nollans säkerhetpush, som i år arrangerades för femte året i rad, är att skicka en stark och unison signal inom branschen: Alla ska komma hem oskadda efter varje arbetsdag.

– Ensam är inte stark. För att kunna förändra på riktigt, behöver vi samarbeta och hjälpas åt! Genom att lyssna på varandra, kommunicera över gränserna och visa omtanke för de omkring oss kan vi hitta gemensamma lösningar och bygga en god säkerhetskultur, säger Ulrika Dolietis, Håll Nollans vd.

En påminnelse om att vi alltid behöver arbeta för en säkrare arbetsmiljö

På Södersjukhuset valde vi också att introducera ett nytt fickhäfte som ska bidra aktivt till byggets säkerhet. Häftet, som vi tagit fram tillsammans med Arcona, har fokus på riskbedömning och tillbudsrapportering och innehåller bland annat perforerade blad som fylls i när något oförutsett händer.

Mikael Karlsson.

– Säkerhetspushen är ett viktigt tillfälle för att inspireras och fylla på med energi för att fortsätta arbeta för en säkrare arbetsmiljö. Vi såg det också som ett bra tillfälle att introducera vårt nya fickhäfte. I grund och botten handlar det om att vi vill öka riskmedvetenheten på våra byggarbetsplatser och väcka ett engagemang för att titta och tänka innan ett arbeta påbörjas och reagera direkt om något skulle hända, berättar Mikael Karlsson, projektledare för Locum på Södersjukhuset.

Ryggtavlan på byggarbetare som sitter ner.

Här berättar vår projektdirektör Marit Brusdal Penna om dagens innehåll och varför det är så viktigt att vi samverkar kring dessa frågor.

Om Håll Nollan

Alla på våra bygg- och anläggningsarbetsplatser kommer hem oskadda efter varje arbetsdag, visionen som delas av Håll Nollans cirka 100 medlemmar. Håll Nollan startades 2017 av föreningen Samverkan för noll olyckor i byggbranschen med ambitionen att engagera hela kedjan i ett bygg- och anläggningsprojekt. Genom att lära av varandra förändrar vi kulturer, ställer hårdare krav, utbildar och väcker opinion för noll olyckor i bygg- och anläggningsbranschen.

Publicerad: 17 september 2024