Byte av marmorgolv i akutvårdsbyggnaden
Marmorgolven i korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden (byggnad 52/59) behöver bytas ut. Arbetet som påbörjades 20 november har planerats i nära samarbete med berörda verksamheter och genomförs i etapper till mars 2025. Personal, patienter och besökare hänvisas till alternativa vägar och hissar.
Aktuellt i projektet 30 januari
Bytet av marmorgolvet i akutvårdsbyggnaden (korridorer och hisshallar) pågår för fullt. Etapp 1 och 2 med arbeten på plan 3 och 4 är avslutat och etapp 3 pågår. Nedan finns ritningar på vilka områden och plan som påverkas den närmaste tiden. Klicka på bilderna för större bild.
Etapp 3 på plan 4 pågår till 4 februari
Etapp 3 plan 2, 3 och 5 startar 5 februari
Kommande etapp 3 på plan 2, 3 och 5 pågår 5 februari till 4 mars och flödena läggs om från klockan 10 den 5 februari. Prioritering är plan 3, men samtliga plan kommer att utföras parallellt.
Varför behöver golven bytas?
Marmorgolven har visat sig vara undermåliga och behöver bytas ut. Det är inte själva marmorn som är problemet utan underarbetet, ett problem som inte var känt när akutvårdsbyggnaden färdigställdes utan har uppstått under tid.
”Det är självklart tråkigt och olyckligt att ett relativt nytt golv behöver bytas, men det är nödvändigt att rätta till problemet så snart som möjligt eftersom det är stora och ofta akuta flöden på dessa ytor”, berättar Sara Hultberg, fastighetsförvaltare på Locum.
Vilka områden och verksamheter berörs?
Korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden, byggnad 52/59, samtliga våningsplan berörs. Berörda hisshallar är målpunkt G och hisspaket utanför Pressbyrån mot akutvårdsbyggnaden.
De verksamheter som påverkas är i första hand samtliga verksamheter i akutvårdsbyggnaden, Neonatal, kvinnosjukvård/förlossning, Närakuten, BB-Stockholm, logistikcentrum inklusive patienttransport, säkerhetsenheten och övriga akuta flöden in till akutvårdsbyggnaden.
Hur har arbetet förberetts för att minimera störningar för vården?
Golvbytet utförs i etapper med start 20 november och ska vara klart under mars 2025.
”Projektet har under en längre tid haft dialog med berörda verksamheter och planerat etapperna med hänsyn till de akuta flödena. Berörda verksamheter har också genomfört risk- och konsekvensbedömningar som projektet tagit hänsyn till i planeringen av de olika etapperna”, berättar Elsa Enigk, Locums projektledare.
Hur påverkas patienter och personal?
Under arbetets gång kan du som rör dig på sjukhuset tillfälligt behöva gå en alternativ väg eller ta en alternativ hiss. Skyltning kommer att finnas på plats för att underlätta för både patienter och besökare.
Löpande information
Projektet har löpande information med berörda verksamheter. Det kommer också att finnas pulsmöten där man kan få information om vad som händer i närtid.
Locum har en byggprojektledare på plats som kan huset och känner till verksamheterna för att säkerställa flöden, vara på plats vid etappbyten och se att allt fungerar.