Byte av marmorgolv i akutvårdsbyggnaden
Marmorgolven i korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden (byggnad 52/59) behöver bytas ut. Arbetet har planerats i nära samarbete med berörda verksamheter och genomförs i etapper. Personal, patienter och besökare hänvisas till alternativa vägar och hissar.
Aktuellt i projektet 28 mars
Tidplanen för det återstående arbetet är uppdaterad. Planeringen är gjord utifrån att vi vill öka effektiviteten i produktionen och komma snabbare i mål med de sista etapperna. Etapperna utförs rullande och överlappar varandra och arbete kommer att pågå på fler ställen samtidigt.
Transportvägar och flöden är säkerställda och det finns en prioritering inom etapperna.
- 1 april – besiktning av etapp 4-5 plan 2
- 1 april - start etapp 4 plan 5
- 7 april - start etapp 6, hiss 90-92 B-sidan
- 15 april - start etapp 6 plan 6-7
Se uppdaterade etappindelningar och tider.
Varför behöver golven bytas?
Marmorgolven har visat sig vara undermåliga och behöver bytas ut. Det är inte själva marmorn som är problemet utan underarbetet, ett problem som inte var känt när akutvårdsbyggnaden färdigställdes utan har uppstått under tid.
”Det är självklart tråkigt och olyckligt att ett relativt nytt golv behöver bytas, men det är nödvändigt att rätta till problemet så snart som möjligt eftersom det är stora och ofta akuta flöden på dessa ytor”, berättar Sara Hultberg, fastighetsförvaltare på Locum.
Vilka områden och verksamheter berörs?
Korridorer och hisshallar i akutvårdsbyggnaden, byggnad 52/59, samtliga våningsplan berörs. Berörda hisshallar är målpunkt G och hisspaket utanför Pressbyrån mot akutvårdsbyggnaden.
De verksamheter som påverkas är i första hand samtliga verksamheter i akutvårdsbyggnaden, Neonatal, kvinnosjukvård/förlossning, Närakuten, BB-Stockholm, logistikcentrum inklusive patienttransport, säkerhetsenheten och övriga akuta flöden in till akutvårdsbyggnaden.
Hur har arbetet förberetts för att minimera störningar för vården?
Golvbytet startade 20 november och ska vara klart till sommaren 2025.
”Projektet har under en längre tid haft dialog med berörda verksamheter och planerat etapperna med hänsyn till de akuta flödena. Berörda verksamheter har också genomfört risk- och konsekvensbedömningar som projektet tagit hänsyn till i planeringen av de olika etapperna”, berättar Elsa Enigk, Locums projektledare.
Hur påverkas patienter och personal?
Under arbetets gång kan du som rör dig på sjukhuset tillfälligt behöva gå en alternativ väg eller ta en alternativ hiss. Skyltning kommer att finnas på plats för att underlätta för både patienter och besökare.
Löpande information
Projektet har löpande information med berörda verksamheter. Det kommer också att finnas pulsmöten där man kan få information om vad som händer i närtid.
Locum har en byggprojektledare på plats som kan huset och känner till verksamheterna för att säkerställa flöden, vara på plats vid etappbyten och se att allt fungerar.