Säkerhetsskyddad upphandling och säkerhetsprövning

Säkerhetsskydd syftar till att skydda säkerhetskänslig verksamhet mot spioneri, sabotage, terroristbrott och andra brott som kan hota verksamheten. Om Locum ger leverantörer tillgång till säkerhetskänslig verksamhet eller säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter ska säkerhetsskyddsavtal tecknas.

I säkerhetsskyddsavtalet framgår kraven som ställs på leverantören gällande säkerhetsskydd. Om leverantören har underleverantörer i uppdraget som också tar del av den säkerhetskänsliga verksamheten ska det även tecknas säkerhetsskyddsavtal mellan Locum och underleverantör.

En grundtanke inom säkerhetsskydd är att säkerhetskänslig verksamhet ska ha samma skydd, oavsett om vem som bedriver verksamheten. 

Locum kommer kontrollera och följa upp att leverantörerna faktiskt vidtagit de åtgärder som Locum ställt krav på i säkerhetsskyddsavtalet. Kraven består av olika skyddsåtgärder inom bland annat: 

  • Informationssäkerhet
    Innebär att förhindra att säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter röjs, ändras eller förstörs.
  • Fysisk säkerhet
    Innebär att förhindra obehörigt tillträde och att förebygga skadlig inverkan på objekt där en obehörig kan få tillgång till säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller där säkerhetskänslig verksamhet i övrigt bedrivs.
  • Personalsäkerhet 
    Innebär att förebygga att personer som inte är pålitliga ur säkerhetssynpunkt får tillgång till säkerhetskänslig verksamhet samt att de som deltar har tillräcklig kunskap om säkerhetsskydd.

Information till våra leverantörer

Säkerhetsskyddsavtal 

Vid bedömt behov av säkerhetskyddsavtal kommer avtal skickas till er med rekommenderad post. Vänligen hämta ut det rekommenderade brevet i tid, underteckna båda exemplaren av säkerhetsskyddsavtalet och skicka tillbaka till adressen längst ner på sidan på ett säkert sätt:

Följande handlingar ska postas till Locum: 

  • Säkerhetsskyddsavtal (två ex) med bilagor
  • Bolagets registreringsbevis (ej äldre än 3 mån)
  • Eventuell kopia på delegeringsordning/fullmakt

När båda parter har skrivit under säkerhetsskyddsavtalen återfår leverantören ett exemplar.

Säkerhetsprövning

Ledningen hos leverantören (VD och säkerhetsskyddschef) kommer kallas till Locum för en säkerhetsprövningsintervju. Övrig berörd personal som ska delta i uppdraget och som kommer att komma i kontakt med den säkerhetskänsliga verksamheten ska genomgå säkerhetsprövningsintervju hos/via sin arbetsgivare och leverantören skickar in en lämplighetsbedömning på berörda personer.

Utbildning

Samtliga som ska arbeta i uppdraget ska genomföra utbildning i säkerhetsskydd. Försvarshögskolans E-utbildning: Grundläggande säkerhetsskyddsutbildning. 

Erinran om tystnadsplikt och samtycke till registerkontroll

Samtliga ska Informeras och underteckna ”Erinran om tystnadsplikt och samtycke till registerkontroll”

I bilaga 2 i säkerhetsskyddsavtalet kan man se vilka befattningar som ska säkerhetsprövas med placering i säkerhetsklass.

Blanketter att inkomma med:

Svar på registerkontrollansökan

Handläggningstiderna varierar, räkna med 6-8 veckor, men det kan ta längre tid än så. När svar erhållits meddelas detta till er från den på Locum som är ansvarig för uppdraget.

Upphörande av registerkontroll

Om en person i säkerhetsklass lämnar uppdraget eller avslutar sin anställning ska detta anmälas till sakerhetsskydd.locum@regionstockholm.se 

Kontakt och adress

Har du frågor kring vårt säkerhetsskydd kontakta:
sakerhetsskydd.locum@regionstockholm.se

Postadress Locum:
Locum AB
Säkerhetsskydd
Box 17201
104 62 Stockholm

Laddar...